نمازخانه بوستان سفرهای دریایی | پژمان طیبی، امین شریفیان
نمازخانه بوستان سفرهای دریایی
معمار: پژمان طیبی ، امین شریفیان
موقعیت: ایران
وضعیت: پیشنهاد رقابت
مساحت: ۵۰۰ متر مربع
مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع
کاربری: مذهبی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۴
مشخصات پروژه نمازخانه بوستان سفرهای دریایی
نماز : دروازه بهشت ، رهایی از چاه ظلمانی دنیا
انسان در میان همهمه و شلوغی شهر نمیتواند مدت زیادی بر روی پیامهای اصیل و نجاتبخش تمرکز کند، اما در یک روز تعطیل در دل طبیعت بهترین زمان ممکن برای اندیشیدن به احوالات درون و امور معنوی زندگی و حیات است. مردم در این شرایط احساس ارتباط بیشتری با خدا میکنند و خود را در مرکز خلقت میبینند. طبیعتی را لمس میکنند که خداوند آفریده است. بنابراین هنگامی که دعا میکنیم میتوانیم به اطرافمان نگاه کنیم و خداوند را همه جا ناظر ببینیم …
در صدای پای آب، در خِشخِش برگها و در گلوی پرندگانی که آنها نیز حمد خداوند را میگویند. پیامبران همواره برای عبادت خود، خلوت و تنهایی را برمیگزیدند و غار، مکانی ممتاز بود که این کیفیت را به ارمغان میآورد؛ فضای خلوتگزینی عارفانه. چنانکه در داخل فضا نیز از ایدۀ تمثیل «غار» بهره گرفته شده است.
-
بوستان سفر های دریایی
شرکت نوسازی عباس آباد به عنوان بخشی از این سلسله شهری، متولی پرداختن به تامین خدمات رفاهی فرهنگی مطابق با طرح جامع مصوب ؛ در نظر دارد تا در کنار بوستان های مفهومی احداثی اقدام به ساخت نمازخانه هایی منطبق با مفاهیم اختصاصی هر بوستان نماید. این نمازخانه ها خود در کنار تامین فضاهای مفرح و گردشگری، فضاهایی را به جهت تامین نیازهای روحی عبادی بازدیدکنندگان بوجود خواهد آورد.
خواسته های کارفرما
۱- رعایت ارائه احجام مورد طراحی منطیق با مفهوم بوستان بنادر.
۲- رعایت شئونات معماری درخور یک فضای عبادی.
۳- القای حس نزدیکی و دوستی با طبیعت.
۴- جذب مخاطب به عنوان یک فضای شهری.
-
گام نخست
ساختمان ها و محور های مهم و تاثیر گذار:
a ساختمانی با فرم بادبان b پل عابر پیاده ( با دو فرم قرینه )
c محور سایت پلان پروژه d محور قبله e محور اتوبان ها
-
گام دوم
قرارگیری دو فضای مجزای نمازخانه زنان ومردان بر اساس محور قبله
قوس پنج وهفت : معماری ایرانی اسلامی
-
گام سوم
تبدیل شدن سطح به حجم و چرخش احجام بر اساس محور ها سایت
هماهنگی با بستر پروژه ( گذر پیاده و اتوبان)
-
گام چهارم
جا به جا شدن المانها و نزدیک شدنشان به یکدیگرو تشکیل فرمی مشابه یک دروازه
عبادت، به منزلۀ دروازهای به بهشت
-
گام پنجم
قرار گیری فضا ها زیر آب (نماد تطهیر و پاکیزگی)
تطهیر مراجعین نماز گذار با بهرهگیری از سیالیت و لطافت آب
-
گام ششم
دورکردن گذر ورودی نماز گذاران ازجمعیت و شلوغی پارک و ایجاد سلسله مراتب ادراک
غفلت پاکی بود، که صدایم میزد لب آبی گیوهها را کندم، و نشستم، «پاها در آب».
-
مراحل ارتباط پروژه با مخاطب و روند ادراک آن
سیر و سلوک به عالم معنا در سکانسهای مواجهشدن با فضا:
در عرفان، عالم هستی با نظمی سلسلهمراتبی از وجود یک حقیقت برمیخیزد
سکانس اول
تداعی یک قایق و بادبان های آن
مواجهه با فرم نمازخانه همچون کشتی نجات انسان از عالم مادی
تویی راحت و روح و روانم تویی کشتی امن و امانم
-
سکانس دوم
تبدیل تدریجی قایق به یک دروازه نماز ، دروازه بهشت است
-
سکانس سوم
رد شدن از زیر دروازه بهشت ، فراموش کردن محیط شلوغ بیرونی
حس کردن عظمت پروردگار
-
سکانس چهارم
دلکندن از دنیا و زدودن غبار امور دنیوی حین حرکت در میان آبِ آرامشبخش
بیایید از شورهزارِ خوب و بد برویم چون جویبار، آیینة روان باشیم مرا به کودکی شور آبها برسانید..
-
سکانس پنجم
ورود به نماز خانه ، حس بودن در چاه ظلمانی دنیا و دیدن نور خدا
یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی