نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۵۷ اسفند ۱۳۹۶
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۵۷
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۷
مدل مفهومی جدید از تفکیک اراضی شهری در توسعههای مسکونی با تأکید بر فضای باز(نمونه موردی : شهر زنجان) |مهران فرامرزی، حمیدرضا ابراهیمی، ناصر براتی
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۷
بسط شاخصهای کلیدی سنجش تابآوری مکانی-فضایی شهری؛ مرور فشرده ادبیات نظری | فریبا قرایی، محمدرضا مثنوی، مونا حاجی بنده
بیان مسئله و هدف تحقیق : بررسی شاخصهای سنجش تابآوری به عنوان ابزار مفید برای طراحی سیاستهای عمومی و پشتیبانی تصمیمگیریهای امور شهری یک ضرورت است.
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۷
منظر؛ مفهومی در حال تغییر؛ نگاهی به سیر تحول مفهوم منظر از رنسانس تاکنون | ایدا آل هاشمی، سید امیر منصوری
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۷
مطالعة کیفی دلالتهای معنایی معماری هورامانتخت از منظر نشانهشناسی |یوسف حمه جانی، قادر بایزیدی، جلیل سحابی
معنا نیاز بنیادی انسان است و معماری به عنوان یک فرآیند دلالتی، در تلاش است تا با تأکید بر ویژگیهای ذهنیِ انسان علاوه بر کالبد و فرم ظاهری محیط، به تحقّق این بُعد از نیازهای بنیادی انسان یاری رساند؛ و در این میان، نشانهشناسی رهیافتی است که نگاهش به فراگَرد معناست و به دنبال دلالتهای ضمنی و کشف لایههای معنایی پدیدههاست.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۷
ویژگیهای منظر فرهنگی عشایر بختیاری و تأثیر آن در ساختار معماری کوچنشینی |احمد دانائی نیا، فرانک ایل بیگی پور
بیان مسئله : منظر فرهنگی، منظر متأثر از فرهنگ و برآمده از تعامل بین انسان و طبیعت در طول زمان است. در این میان، فرهنگ نقش عامل و طبیعت نقش واسطه را بر عهده داشته و منظر فرهنگی محصول این دو است. منظر فرهنگی اقوام ایران بسیار متنوع و گوناگون است؛ به طوری که در مکانهای جغرافیایی به ظاهر مشابه نیز شاهد تفاوتهای عمیق و بعضاً متفاوت آنها با یکدیگر هستیم.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله ششم
تبیین نظام هندسی چپیره گنبد سرخ مراغه در قیاس با الگوی رایج چپیرههای سلجوقی | حجت گلچین، احمد صالحی کاخکی، عبدالله جبل عاملی
گنبد سرخ مراغه یکی از بناهای معروف قرن ششم هجری است که در حوزه مطالعات معماری دوره سلجوقی، کمابیش به عنوان نمونهای واضح از ویژگیهای سبکی معماری این دوره، موردتوجه قرار گرفته است. تجلی احسن شاخصههایی چون آجرکاریها و کتیبههای کوفی در کنار سایر وجوه شناخته شده دیگر، در انطباق و همخوانی با نمونههای مشابه همعصر، همواره این بنا را نزد محققین، در شمار یکی از شاخصترین مصادیق معماری دوره سلجوقی قرار داده است.